״היה היו זמנים״

״היֹה היו זמנים״

תערוכה היסטורית לציון 66 שנים להיווסדו של היכל התרבות תל אביב

היכל התרבות ע“ש פרדריק ר. מאן (לימים ע“ש צ‘רלס ברונפמן) נחנך באוקטובר 1957 כאולם קבע לתזמורת הפילהרמונית הישראלית. עד אז, מיום היווסדה בשנת 1936, נדדה התזמורת בין אולמות שונים ברחבי תל אביב.

פרדריק ר. מאן, תעשיין וחובב מוזיקה ידוע מפילדלפיה, עמד בראש גיוס הכספים שנדרשו להקמתו של ההיכל ותרם בעצמו תרומה נדיבה ביותר. עיריית תל אביב לקחה על עצמה לכסות מחצית מהוצאות הבנייה, כאשר השלמת הבניין התאפשרה בזכות תרומה משמעותית מקרן התרבות אמריקה־ישראל ומענק מיוחד של ממשלת ארצות הברית.

השקעה בסדר גודל כזה מעידה על החשיבות שהעניקו למוזיקה ולתרבות במדינת ישראל הצעירה, שמנתה אז פחות ממיליון וחצי תושבים. התמיכה הבינלאומית בישראל הצעירה באה לידי ביטוי בביקורים, במופעים של בכירי המוזיקאים של התקופה ובמסורת של אירוח אמנים בינלאומיים, הנמשכת עד היום.

קיבוץ הגלויות כינס יחד בארץ השפעות תרבותיות רבות, ולצדן הלך ונבנה הצורך בתרבות מקומית בשפה העברית. ואכן, היכל התרבות האייקוני בלב תל אביב היה מתחילת דרכו לא רק אולם הבית של התזמורת הפילהרמונית, אלא גם בית לחיי התרבות ההולכים ומתהווים בתחום הזמר העברי ובתעשיית המוזיקה המקומית.

מתחילת דרכו ועד היום, היכל התרבות מהווה אבן דרך במסלולם של אמנים ישראלים.

משנה לשנה ומעשור לעשור, אפיוני התקופה והלך הרוח ניכרים בסוגי האירועים והמופעים שהתקיימו בהיכל: כנסים של תנועות פוליטיות, מקהלות זמר, חידוני תנ“ך, להקות הווי ובידור, מחזות זמר ופסטיבלים למיניהם.

במהלך השנים, עם התרחבות היכל התרבות לאולמות נוספים והפיכתו למרכז תרבות, התווספו תכנים מגוונים והפקות מקוריות. התערוכה ״היה היו זמנים" פורשת רגעים שהשתמרו מתוך רוחב יריעה של שבעה עשורים, בזכותם של צלמים, מאיירים, מעצבים וארכיבאים.

אוצרות ותוכן: מיכל הרגיל
הפקה: אייל דרור – עיצובים
הדפסות פיין ארט ומסגור: SBY – שבח בן יהודה
עיצוב גרפי: אורלי ייני
ייזום וניהול הפרויקט: אורית פיקלר – מנהלת שיווק ותוכן היכל התרבות ת"א

השימוש בחלק מהיצירות בתערוכה נעשה על פי סעיף 27א' לחוק זכות יוצרים, תשס"ח.2007- הנהלת היכל התרבות מכבדת את זכויותיהם של בעלי זכויות יוצרים ומשקיעה מאמצים באיתור בעלי זכויות יוצרים לצורך שימוש ביצירות המופיעות בתערוכה. בעל זכויות היוצרים ליצירה מוזמן ליצור קשר עם הנהלת היכל התרבות להוספת קרדיט או בבקשה להסיר את היצירה מהתערוכה באמצעות שליחת הודעה לכתובת דוא"ל: info@Hatarbut.co.il